Partiolaiset leireilivät tänä kesänä Pyhärannan Reilassa. Mukana oli kaiken kaikkiaan 3500 leiriläistä Lounais-Suomen alueelta, mutta myös ulkomailta, mm. Iso- Britanniasta, Saksasta ja Israelista. Leiri kesti yhdeksän päivää, mutta nuorimmat olivat vain osan ajasta. Kun saavuimme keskiviikkona puolustusvoimien alueelle, jossa leiri pidettiin, edessä oli melkoinen pusikko. Sitten pystytettiin teltat ja alettiin väsätä leirirakennelmia. ensimmäisen päivän menu oli katkarapukeitto.

Toisena päivänä leirille saapuivat nuorimmat leiriläiset; sudenpennut. Leirin ohjelmapisteet olivat ”ympäri maailmaa” ja leirin teemana oli löytöretkeily. Leiri jakautui neljään alaleiriin. Jokainen alaleiri jakautui vielä savuihin. Meidän alaleirimme nimi oli Pandora ja savun nimi Antares.

Kolmantena päivänä  eli perjantaina lähdimme 20km vaellukselle sateessa patikoiden. Matka taitettiin kahtena kierroksena. Kaikesta näkemästään piti tehdä raportti koko matkan ajalta. Saavuimme maaliin, söimme ja lähdimme takaisin savuumme. Sinä iltana oli kävelijöille lämmitetty sauna, jonne tietysti menimme. saunomisen jälkeen menimme vielä iltapalalle ja nukkumaan.

Neljäntenä päivänä meillä oli vapaata kahteen asti. Siispä nukuimme pitkään, kävimme leiritorilla ja menimme takaisin telttaan loikoilemaan.  Sudenpennuilla puolestaan oli ohjelmaa koko ajan. Iltapäivällä oli Tarpojilla, eli 12-15-vuotiailla leiriläisillä oli leiriolympialaiset. Lajeina oli muun muassa puujaloilla kävelyä ja paperintaittelua. Seuraavana päivänä sudenpennut lähtivät pois ja tilalle tulivat seikkailijat eli 10-12-vuotiaat. Silloin myös vanhemmilla oli mahdollisuus vierailla leirillä.

Maanantaina ohjelmassa oli nostotaljan ja kompassin tekoa. Tiistaina pääsimme tutustumaan meripelastukseen. Uimme pelastusliivit päällä pelastuslautalle, katsoimme lautan pelastusvälineet ja uimme rannalle. Samana päivänä alkoi tarpojien avaruuskisat. Kisat jatkuivat  tiistaina, jonka jälkeen kävimme Afrikka pisteessä tekemässä onnen amuletin.

Keskiviikkona olimme vielä näyttelemässä ”Lähi-idässä” ja paikkaamassa pyörän kumia Ahvenanmaalla. Illalla oli leirin päättäjäiset. Päättäjäisissä Vappu Pimiä näyttäytyi monitorilla, Elvis lauloi mahtavia lauluja ja leirin tunnelmia oli koottu kuviksi ja videoiksi. Lauloimme tietysti perinteisiä leirilauluja kuten Reilan oma leirilaulu; Ketun lailla. Päättäjäisten jälkeen menimme hyvillä mielin nukkumaan.

Viimeisenä päivänä  purimme rakennelmat ja pakkasimme tavarat. Viimeiset tunnit kuluivat siis purkuhommissa ja sen jälkeen bussia odotellessa ja leirimuistoja muistellessa.